Na počátku je vždy RAW, což je logické protože to jsou nezpracovaná data ze snímače.
RAW | odstínů jedné barvy | celkem barev cca | JPEG | odstínů jedné barvy | celkem barev | ||
-- | -- | -- | 8 bit | 256 | 16 miliónů | ||
12bit | 4096 | 68 miliard | -- | -- | -- | ||
14bit | 16384 | 4 398 miliard | -- | -- | -- | ||
16bit | 65536 | 281 474 miliard | -- | -- | -- |
RAW obsahuje údaje o 12-14bit barevné hloubce (tedy počet bitů pro uložení odstínů každé základní barvy RGB (Red, červená, Green, zelená, Blue, modrá) JPEG 8bit
Přestože se 16 miliónů barev zdá být hodně, v praxi způsobuje pouhých 256 odstínů od jedné barvy problémy, pokud chceme provést nějakou větší úpravu - například "vytáhnout" oblohu. Problémem je, že v 8bit hloubce máme v obloze třeba jen deset odstínů modré a pokud provedeme razantnější změnu změní se plynulý barevný přechod v pruhy a skvrny (posterizace).
Pokud zpracováváme obrázek v 16bit barevné hloubce, máme k dispozici 64x více odstínů pro každou barvu a přechod zůstane plynulý.
Výsledek, který již nebudeme upravovat můžeme uložit v 8bit barevné hloubce.
formát | komprese | max bit. hloubka | velikost |
jpeg | ztrátová | 8bit | malá |
png | bezztrátová/ztrátová | 16 bit | větší |
tif | bezztrátová | 16 bit | větší |
psd | bezztrátová | 16 bit | větší |
bmp | žádná | 16 bit | velká |
Home | Q&A |